Menu
Boekreview / Business / Mindset

Boekreview: Think and Grow Rich

Als je mij kent, of al langer volgt, dan weet je dan ik mij al lang bezig houd met mijn eigen ontwikkeling en money mindset. Ik heb al veel boeken gelezen in deze richting, maar geen een boek zo vaak als dit boek van Napoleon Hill: ‘Think and Grow Rich’. In het Nederlands ook wel bekend als ‘Denk Groot Word Rijk’. Een echte klassieker als het gaat om zelfontwikkeling en geld verdienen. Ik ben zo gek op dit boek dat ik er drie versies in mijn boekenkast van heb staan. Ik denk dat dat genoeg zegt. Waarom ook jij dit boek moet lezen vertel ik je graag in deze boekreview.

Ik heb alle drie de varianten van het boek in mijn kast staan en ik heb zelfs een keer het hele boek voorgelezen aan mijn ex, omdat ik dacht dat hij baat zou hebben bij de informatie uit het boek maar weigerde te beginnen met lezen. I love this books! Dit is een van de eerste boeken die ik las omtrent zelfontwikkeling en de eerste boekreview die ik schrijf op deze website.

Toen ik dit boek kocht (de eerste variant, €17,99 via Bol.com) en begon met lezen, nadat ik zelf hoorde dat dit echt een must-read is, was ik een beetje sceptisch. Het boek is bijna een eeuw terug geschreven, in 1937, en de schrijfstijl is ouderwets. Je wordt aangesproken met u en er wordt gesproken over ‘Het geheim van rijkdom’ etc. Voor mij leek het erg zweverig. Toch was er iets, zo onbekend als dat ik destijds was met dit soort boeken, wat mij tot dit boek aantrok en dat was blijkbaar reden genoeg dat ik eraan begon.

Eenmaal begonnen raakte ik al snel gewend aan de schrijfstijl. Een voordeel van ‘oude’ boeken vind ik dat het echt gebaseerd is op jarenlang onderzoek, ervaring en wetenschap. Er wordt nergens omheen geschreven, het is direct en concreet. Naar mijn mening worden er anno 2020 namelijk nogal veel fancy zelfhulpboeken geschreven die niet altijd gebaseerd zijn op ervaring, kennis en wetenschap. In dit boek lees je geen onzinnige poespas maar nuttige informatie dat op een duidelijke manier wordt uitgelegd.

Wat leer je door dit boek te lezen?

In het eerste hoofdstuk lees je over welke invloed gedachten hebben op de realiteit en de toekomst. Dit wordt heel mooi uitgelegd met concrete voorbeelden, zodat je goed gaat begrijpen wat er wordt bedoeld en je dit ook kunt toepassen op aspecten in jouw eigen leven. Het tweede hoofdstuk gaat over verlangen, het begin van ieder succes. Hierin vind je direct de methode, de zes stappen, om je verlangen om te zetten in een concreet plan. Iets wat voor mij erg goed werkt en mij erg bewust heeft gemaakt van de mogelijkheden die je eigenlijk hebt. Naar mijn mening denken wij hier in Nederland veel in problemen en beperkingen, en niet in mogelijkheden. Het feit dat alles mogelijk is, en ja dat is het echt, lijkt in onze maatschappij onmogelijk. Er is altijd wel een probleem of reden waarom iets niet kan. Als je zo blijft denken dan zal dat probleem of die reden waarom iets niet kan er ook altijd zijn.

Verder in het boek lees je over zelfsuggestie (alle suggesties en opzettelijke prikkels die de geest via de vijf zintuigen bereiken). het belang van gestructureerde planning, besluiteloosheid overwinnen, volharding, het belang van controle over je gedachten, de invloed van angst en meer.

Ook wordt er geschreven over ‘het mysterie van de omvorming van seksuele energie‘. Ja, seks. Ik was er ook verbaasd over, want wat heeft seks te maken met rijk worden? Meer dan je denkt. Niet dat ik zo vreselijk seksistisch ben, maar ik vond dit een onwijs interessant hoofdstuk. Er wordt geschreven over de relatie tussen succes en sterk ontwikkelde seksuele karakters. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk bijzondere feiten aan het licht gebracht. Ik citeer: ‘Mensen met groot succes hebben sterk ontwikkelde seksuele karakters, het zijn mensen die de stimulerende kracht van seks hebben ontdekt’ en ‘De mannen die grote fortuinen hebben vergaard en beroemd zijn geworden op het gebied van literatuur, kunst, industrie, architectuur en dergelijke, werden gestimuleerd door een vrouw.’ Het verlangen naar seksuele expressie staat boven aan de lijst van prikkels die de geest versterken en het ‘wiel’ van fysieke actie in beweging brengen.

Wel wordt er gezegd dat de seksuele energie alleen deugdzaam is als ze op een intelligente en kritische manier wordt gebruikt. Het betekent dus niet dat je een losgeslagen seksleven moet hebben en dan succesvol wordt, of zoiets. Iemand die bezeten is van seks, verschilt niet wezenlijk van iemand die bezeten is van drugs. En iemand die oprecht liefheeft, kan nooit alles verliezen. Meer hierover lees je natuurlijk terug in het boek, maar het is zeker interessant om te lezen en bewust van te worden. Ook leuk om vervolgens te kijken naar hoe jij in dat opzicht in het leven staat.

Verder vind je in het boek diverse lijstjes. Onder andere een lijstje met de zes basisangsten en de 31 belangrijkste oorzaken van mislukking, hoe je volharding kunt ontwikkelen en hoe je een goed curriculum vitae (CV) kunt opstellen. Het boek is dus niet per se geschreven voor mensen die rijkdom willen vergaren door middel van ondernemen.

Kortom een echte aanrader, een boek dat ik jaarlijks met veel plezier lees!

Ben je overtuigd van dit boek en wil je het ook graag lezen? Of wil je graag een ander boek bestellen? Ik zou het super lief vinden als je via een link in deze post (klik hier) of op mijn website wilt bestellen bij Bol.com. Ik ben namelijk affiliate / deelnemer van het partnerprogramma bij Bol.com. Dat betekent dat ik een klein percentage ontvang van wat jij uitgeeft op Bol, terwijl het jou niets extra kost. Hoe leuk is dat?