Menu
Boekreview / Mindset / Spiritualiteit

Boekreview: De Vierde Dimensie – Hans Peter Roel

Een tijdje geleden wilde ik mij gaan verdiepen in spiritualiteit, niet wetende wat dat precies in hield en dat ik hier al meer mee bezig was dan ik me bewust van was. Ik vroeg via mijn Instagram stories om tips over spirituele boeken. Een veelgenoemd boek was het boek ‘De Vierde Dimensie’ van Hans Peter Roel. Ik had destijds een aantal boeken besteld, waaronder ‘De 7 spirituele wetten van succes’ waar ik eerder een review over schreef en dit boek van Hans Peter Roel. Ik was dus niet direct begonnen met het lezen ervan.

Afgelopen week, om precies te zijn vier dagen geleden, zei iets in mij dat ik dit boek moest lezen. So that’s what I did. Ik begon in het boek en vanaf het begin sprak het mij al enorm aan. De omschrijving van het boek op de achterkant zegt: ‘De Vierde Dimensie is een verhaal over de onzichtbare wereld om ons heen.’ Dat is ook echt wat het is en wat het boek zo fijn maakt.

Het is namelijk geschreven in verhaal-vorm. Dus geen lange, saaie theorieën over hoe de vierde dimensie werkt, maar een verhaal. Het verhaal gaat over Nick die alles had wat zijn hartje begeert, en wat velen onder ons waarschijnlijk ook willen hebben. Een mooie, lieve vrouw, een onwijs goede baan waarmee hij miljoenen verdiende, een groot huis in villadorp Laren en een hoop vrienden.

Op een dag verliest hij alles. Eerst zijn geld, dan zijn baan en huis en uiteindelijk ook zijn vrouw. Hij ziet het leven niet meer zitten en denkt zelfs aan zelfmoord. Gelukkig ziet hij daar vanaf en in het boek gaat hij op zoek naar zichzelf en naar de reden waarom hij op deze aardbol is.

Het verhaal vond ik fascinerend en doordat het in verhaal vorm is geschreven onthoud je de inhoud en boodschap beter. Het zijn bijna 400 pagina’s maar ik heb het boek in vier dagen uit gelezen. Ik houd van lezen en kan best lekker door lezen maar zo snel als dit lees ik een boek niet vaak. Op de kaft van het boek staat dat het een roman is. Maar door de spiritualiteit en de boodschappen die verwerkt zijn in het boek leest het alsof het echt gebeurd is.

Het boek zit vol interessante quotes die je goed doen nadenken. Om maar een voorbeeld te noemen: ‘Er is op deze planeet voorlopig genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.’ & ‘Om grootse dromen te realiseren, heb je een sterk en misschien wel obsessief verlangen nodig.’ Beide ben ik het volledig mee eens.

In het boek leer je stapsgewijs wat de vierde dimensie is én hoe je het kunt toepassen in je eigen leven. Zo begint het met de eerste wet ‘alles in de wereld is energie en alles doet ertoe’, gevolgd door de tweede wet ‘alles heeft een diepere laag van betekenis’, de derde wet ‘energie blijft in een systeem behouden en kan niet in het niets verdwijnen’ en uiteindelijk ‘de wet van actie is reactie’.

Het boek sluit goed aan bij o.a. De Wet van Aantrekking en The Secret, beide internationaal enorm bekend. Bij het boek is ook een werkboek verkrijgbaar, die heb ik vanwege mijn enthousiasme over het boek ook aangeschaft. Ik kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan.

Als je helemaal onbekend en niet bezig bent met spiritualiteit, het lezen van zelfontwikkelings boeken en je eigen ontwikkeling kan dit een best pittig boek zijn. Maar als je met spiritualiteit bezig bent en jezelf hierin wilt ontwikkelen en verdiepen is dit boek een absolute must read. Schrijver Hans Peter Roel is een Nederlandse schrijver. Hij heeft flink wat boeken geschreven en ik ga zeker nog een ander boek van hem aanschaffen. Ik denk dat dit Ki wordt of Tijdgeest. Ik kan nog steeds niet geloven dat het een roman is en kan niet wachten om de andere verhalen van Hans Peter Roel te gaan lezen.

Heb jij dit boek of een ander boek van deze schrijver al gelezen? Of andere spirituele boekentips? Laat het me weten in een reactie onder dit bericht, vind ik leuk. Bedankt voor het lezen.