Menu
Boekreview / Liefde

Boekreview: Hij/Zij was de liefste.. maar ook de ergste – Emelie van Laar

Ik kan heel direct zijn en deze review in één zin samenvatten, namelijk: het slechtste boek dat ik ooit heb gelezen. Maar omdat je waarschijnlijk wilt weten waarom, zal ik in deze boekreview toelichten waarom ik dat vind. Maar wauw, als dit het resultaat is van, zoals het boek zegt, jarenlang onderzoek.. Dat kan écht niet, sorry. Dit is een boek wat eigenlijk niet eens uitgebracht zou mogen worden als je het mij vraagt.

Waar gaat het boek over?

De achterkant van het boek belooft het volgende: ‘Het leven met een persoon met persoonlijkheidsstoornissen. Hoe herken je het, hoe ga je ermee om en belangrijker; hoe red je jezelf uit zo’n situatie?’ Het doel van dit boek is de personen met narcisme, borderline, psychopaten en andere stoornissen snel herkend worden zodat het maken van slachtoffers beperkt wordt.

Mijn ongezouten mening

Laat ik al niet beginnen over het aantal spelfouten dat het boek bevat, ik schrijf zelf tenslotte ook niet altijd alles perfect. Maar het zijn er een hoop. Het boek begint met een aantal oppervlakkige omschrijvingen van persoonlijkheidsstoornissen, die niet eens kloppen. Dit is niet een manier waarop je persoonlijkheidsstoornissen kunt omschrijven. Er zijn al zo veel vooroordelen en misopvattingen over. Iemand die geen verstand heeft en dit leest, gaat er vanuit dat dit waar is. Diegene denkt dan te weten wat een bepaalde persoonlijkheidsstoornis is. Dat kan écht niet.

Borderline persoonlijkheidsstoornis

Vergelijk de bovenstaande omschrijving van de persoonlijkheidsstoornis borderline met hoe het op wikipedia omschreven staat, namelijk zo: ‘De borderline-persoonlijkheidsstoornis, ook bekend als emotieregulatiepersoonlijkheidsstoornis, is een van de in de DSM genoemde persoonlijkheidsstoornissen. De stoornis is gekenmerkt door abnormaal gedrag dat zich vooral uit in instabiele relaties, een instabiel zelfbeeld en hevige stemmingswisselingen. Vaak is er sprake van een sterke angst om verlaten te worden, impulsief gedrag, een gevoel van leegte en zelfverminking.’

Deze twee omschrijvingen zijn totaal niet vergelijkbaar. Ook de omschrijving van andere persoonlijkheidsstoornissen zijn verre van compleet. Een gemiste kans, want mensen gaan bij boeken er toch vaak vanuit dat informatie klopt. Het staat tenslotte in een boek, dit boek is er zelfs volledig over geschreven. Dan mag je volledige en kloppende informatie verwachten.

Psychopathische persoonlijkheidsstoornis

Nog een voorbeeld, neem de bovenstaande omschrijving van ‘psychopathie’. Omtrent het woord ‘psychopathie’/’psychopaat’ zijn hangt al een grote negatieve lading. Je denkt dan al snel aan een moordenaar of iemand die gek en eng is. De omschrijving in het boek maakt dit beeld niet beter en maakt het niet helder. Dan nemen we de omschrijving van Wikipedia:

‘Psychopathie, psychopathische persoonlijkheidsstoornis en soms ook primaire en secundaire psychopathie is een zeldzame persoonlijkheidsstoornis waarbij de gewetensfunctie, die zich in de baby- en peuterfase ontwikkelt, achterblijft in de ontwikkeling of geheel niet tot stand komt. De stoornis komt voor bij minder dan of ongeveer 1% van de wereldbevolking.[1] Psychopathie maakt met machiavellisme en narcisme onderdeel uit van de zogenaamde Dark Triad, de duistere driehoek.

Psychopaten staan vooral bekend om hun veronachtzaming voor de sociale en morele normen, waarbij ze vaak relaties hebben die zich kenmerken door geweld, uitbuiting of verleiding. Ze zijn niet tot nauwelijks in staat om empathie en berouw te voelen en ze reageren vaak abnormaal op angst en pijn. Andere emoties worden vaak oppervlakkiger gevoeld dan door niet-psychopaten. Psychopaten hebben geen respect voor de sociale en morele normen, omdat zij niet beïnvloed worden door gevoelens als schuld, wroeging en soms ook angst.’

Geen keuze

Een persoonlijkheidsstoornis hebben is geen keuze. Alleen een deskundige kan een persoonlijkheidsstoornis diagnosticeren. Hoe vervelend je je ex ook vindt, en hoe erg je kenmerken van een persoonlijkheidsstoornis in situaties die je met je ex had herkent, jij bent niet degene die een persoonlijkheidsstoornis diagnosticeert.

Naar schatting heeft 4,4% tot 13,5% van de volwassen mensen een persoonlijkheidsstoornis. Volgens dit boek betekent dat (zie afbeelding) dat er met deze mensen geen gezonde relatie op te bouwen valt. Pure onzin. Iemand met een persoonlijkheidsstoornis kan ook van je houden zoals je ‘verdient’, wat dat ook betekenen mag. Dit boek maakt het negatieve vooroordeel van mensen met een persoonlijkheidsstoornis alleen maar erger. De extreme gevallen, waarover je leest op de Telegraaf of in dit boek, zijn uitzonderingen. Echt niet alle mensen met een persoonlijkheidsstoornis zijn extreem, bij veel zul je het zelfs niet eens merken. Het is vooral lastig voor die persoon zelf, en de taboe en vooroordelen die erom heen hangen maken het niet makkelijker.

Voorbeeld: echt niet alle mensen met een psychopathische persoonlijkheidsstoornis zijn zoals hieronder op de afbeelding omschreven. Stel je eens voor, je hebt deze persoonlijkheidsstoornis, je vindt dit heel vervelend, je doet er alles aan om hiervan te herstellen. Het kan zijn dat je genetische aanleg hebt voor een persoonlijkheidsstoornis, wat vervolgens getriggerd wordt door dingen die je mee maakt tijdens bijvoorbeeld jouw opvoeding. En dan is dit hoe er over je geschreven wordt. Niet leuk en niet eerlijk, toch?

Narcisme en borderline is hetzelfde

Als we dit boek moeten geloven dan lijkt narcisme veel op borderline, ‘alleen heeft iemand met borderline wel last van schuldgevoel en iemand met narcisme niet‘.

Dit is de laatste vergelijking die ik uit ga leggen, hierna verbrand ik dit boek of stop ik het weg ergens ver achter in mijn kast. Laten we borderline en narcisme even vergelijken.

Borderline wordt gekenmerkt door de volgende 9 symptomen:

1. Extreme verlatingsangst
  2. Impulsiviteit
  3. Stemmingswisselingen
  4. Woedeaanvallen
  5. Gevoel van leegte
  6. Suicidaal of zelfdestructief gedrag
  7. Dissociatie / paranoide gedrag
  8. Instabiele persoonlijke relaties
  9. Identiteitsprobleem

Om gediagnosticeerd te worden met borderline moet er aan minimaal vijf van de negen criteria (DSM-5) voldaan worden. Er zijn 256 mogelijke combinaties. Er zijn weinig aandoeningen waarbij zo veel variaties mogelijk zijn en ook de intensiteit wisselt enorm. Dit zorgt ervoor dat er veel misopvattingen zijn over deze persoonlijkheidsstoornis. Je hoort vaak alleen de extreme verhalen, maar er zijn veel mensen met deze persoonlijkheidsstoornis die goed functioneren in de maatschappij en waarbij je niet direct merkt dat ze hier ‘last’ van hebben.

Nu gaan we kijken naar de kenmerken van narcisme. Ik zet een aantal kenmerken op een rij:

1. Mensen met narcisme zijn ervan overtuigd dat zij meer ‘bijzonder’ zijn dan andere mensen. Dit laten zij ook graag aan anderen merken.
  2. Iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis wil constant bewonderd worden. Hij of zij geniet daar enorm van.
  3. Een gebrek aan empathie
  4. Gespeeld charmant zijn
  5. Verslaafd aan aandacht krijgen
  6. Agressief gedrag vertonen
  7. Gebrek aan emoties
  8. Een groot ego
  9. Macht willen hebben
  10. Gebrek aan berouw of schuldgevoelens
  11. Extreem jaloers zijn

HOE kan dit boek schrijven dat borderline en narcisme hetzelfde is?

Ik ben gestopt met lezen. Dit boek had nooit uitgebracht mogen worden. Het is simpel geschreven en makkelijk te lezen. Mensen met weinig verstand van zaken zullen zich herkennen in sommige punten en zich begrepen voelen, om er vervolgens vanuit te gaan dat wat in dit boek staat klopt. Er staan extreme voorbeelden in over verkrachtig, moord, maffia, drugsbendes etc., wat uitersten zijn. En het wordt geschreven alsof iedereen met welke personlijkheidsstoornis zo is. En dat is niet zo. Het klopt niet. Bovendien wordt er gebruik gemaakt van en groot lettertype en zijn er veel halfvolle en lege pagina’s in het boek. Zo kom je snel tot 250 pagina’s en dan lijkt het boek heel wat, maar het is schandalig. Koop dit boek niet. Lees het niet.

Leven met een persoonlijkheidsstoornis

Leven met een persoonlijkheidsstoornis is lastig. Een deel van de mensen wilt graag geholpen worden, een ander deel niet. Je kunt herstellen van een persoonlijkheidsstoornis. Sterker nog: 1 van de 3 mensen met een persoonlijkheidsstoornis herstelt volledig. Met 1 van de 3 mensen met een persoonlijkheidsstoornis gaat het na verloop van tijd veel beter. 1 van de 3 mensen met een persoonlijkheidsstoornis blijft veel problemen houden. Er is veel hulp. Heb je last van een psychische problemen of een persoonlijkheidsstoornis? Schaam je niet, je kunt écht geholpen worden. Hulpverlening is er om jou te helpen, zodat ook jij kunt genieten van jouw bestaan op deze aardbol. Het leven is al zo kort. Makkelijk is het misschien niet, ik kan het me (zeker met boeken als deze) goed voorstellen dat je je schaamt, maar uiteindelijk kan ook jij gelukkig worden. Informeer bij je huisarts voor de mogelijkheden als je denkt dat je hulp nodig hebt.

Bedankt voor het lezen. Hopelijk volgt hierna weer een leuke, positieve boekreview. Ik moest dit echt schrijven, want dit boek kan echt niet.