Menu
Boekreview / Liefde

Boekreview: Breakup Bootcamp – Amy Chan

Relaties, niet mijn sterkste kant. Misschien heb je er wel eens iets over mee gekregen als je me al langer volgt, maar ik heb op relationeel gebied flink wat meegemaakt. En ik ben niet de enige. Er zijn veel vrouwen zoals ik met ambities, een mooie carriere, lieve vrienden en.. dramatische relaties. Hoe kan dat? En wat kun je eraan doen? Dat leer je in het boek Breakup Bootcamp van Amy Chan.

Laat ik beginnen met hoe het boek eruit ziet. Ik was nog niet bekend met Amy Chan en/of haar Renew Breakup Bootcamp maar toen ik dit zag sprak het me direct enorm aan. Ik heb meerdere boeken gelezen over relaties, mannen, liefde, narcisme en meer. Eerder las ik bijvoorbeeld ‘Als hij maar gelukkig is’ van Robin Norwood (klik hier voor de review). Het is iets waar ik me de laatste maanden erg in verdiep en enorm interessant vind, dus ik moest dit boek hebben. Ik heb het dus direct besteld.

Het boek belooft het volgende: in dit boek leer je de patronen doorbreken waardoor eerdere relaties stuk liepen, welke hechtingsstijl je hebt en hoe dit tot uiting komt in je relaties, hoe je brein reageert op liefde, lust en verlangens en een sterke basis opbouwen voor een nieuwe relatie.

Breakup Bootcamp, retraites voor vrouwen met een gebroken hart

Na zelf een flink aantal ongezonde, niet werkende relaties te hebben gehad werkte Amy hard aan zichzelf, met succes. Ze besloot ook anderen te willen helpen met het helen van een gebroken hart en zo ontstond Renew Breakup Bootcamp. Elke editie zat tot nu toe vol, maar met dit boek is de breakup bootcamp voor iedereen binnen handbereik.

Jezelf verliezen in een relatie

Er zijn eindeloos veel variaties van ongezonde relaties. Toch is er in velen een patroon te ontdekken. Als ik naar mezelf kijk heb ik altijd een beetje het idee dat ik mezelf verlies in een relatie. Als ik vrijgezel ben doe ik lekker mijn ding, ben ik in balans en geniet ik van mijn leven. Eenmaal in een relatie gaat mijn hele leven in teken van de relatie zijn. Waar dat vandaan komt?

Veilige hechting, vermijdende hechting, angstige hechting

Het hechtingssysteem is een mechanisme in het brein dat verantwoordelijk is voor het waarborgen van de veiligheid en beschikbaarheid van onze verzorgers als we kind zijn, en als volwassen van onze romantische partners. De theorie achter verlatingsangst stelt dat we rond de leeftijd van vijf jaar een basishechtingspatroon ontwikkelen dat bepaalt hoe we ons in ons volwassen leven aan anderen zullen hechten. Onderzoek toont aan dat alle volwassen, ongeacht cultuur of omgeving, in een van de drie basispatronen vallen: veilig, vermijdend of angstig.

Als ouders gevoelig zijn voor de behoeften van hun baby, ontwikkelt zich naar alle waarschijnlijkheid een veilige hechting. Naar schatting is de helft van de mensen veilig gehecht.

Daartegenover staat dat het kind afwerende hechtingsstrategieën en copingmechanismen ontwikkelt in een poging om zich veilig te voelen wanneer ouders niet goed op hun kind zijn afgestemd. In zulke gevallen kan zich een angstige hechtingsstijl ontwikkelen. Als ouders helemaal verweven zijn met het kind en hun eigen behoeften op het kind projecteren kan het kind een vermijdende hechtingstijl ontwikkelen.

In het boek komen de hechtingsstijlen uitgebreid aan bod, ook kun je een test doen om te kijken in welke categorie jij valt. Zelf wist ik, zonder de test te hebben gedaan, al dat ik onder de angstig gehechten val. Ik ben helaas niet opgegroeid in een rustig gezin met emotioneel beschikbare ouders. Zo ging ik mij bijvoorbeeld aanpassen en gedragen naar verwachtingen in de hoop liefde en waardering te krijgen. Op latere leeftijd kocht ik veel kado’tjes voor mijn moeder, in de hoop liefde en waardering ervoor terug te krijgen. Een angstige hechting wordt gekarakteriseerd door een diepe gewortelde angst voor afwijzing en verlating.

Waar veilig gehechte mensen elkaar voornamelijk zullen aantrekken, trekken angstig gehechte mensen en vermijdend gehechte mensen elkaar aan. Het kan zijn dat dit tot een probleemloze relatie volgt, als je beide kunt leven met elkaars manier van binden en elkaar behoeften, maar vaak is dit niet het geval. Als tegenovergesteld gehechte mensen een relatie hebben zijn er vaak problemen, want de relatie is niet in balans.

In het boek lees je hoe je kunt werken aan je hechtingsstijl en hoe je uiteindelijk een geschikte partner kunt vinden. Maar het vinden van een geschikte partner lukt niet zonder…

Zelfliefde

De rode draad door het hele boek is zelfliefde. Je moet van jezelf houden voor je van iemand anders kunt houden. Te beginnen met je overtuigingen. Dat wat je jezelf voortdurend voorhoudt, is precies wat er in je leven zal gebeuren.

Vaak denken we dat wilskracht de enige manier is om nieuw gedrag aan te leren, maar na een poosje vallen we weer terug in oud gedrag. Overtuigingen worden opgeslagen in het onderbewuste, vaak dieper dan je bewuste herinneringen. We gedragen ons als de persoon die we zelf denken te zijn.

In het boek staan in alle hoofdstukken opdrachten en oefeningen. Het is niet een boek dat je even leest en na afloop is je leven voorgoed veranderd. Helaas, zo werkt het niet. Maar als je serieus aan de slag gaat met de oefeningen zul je verandering merken en daarna ook verbetering. Al kan het best confronterend en daarmee ook lastig zijn.

Het is een boek dat zich erg focust op jou, niet op je ex partner(s). Jij bent in controle over jouw leven, je kunt een ander niet veranderen maar wel jezelf. Er wordt uitgebreid geschreven over je emoties, schaamte, de kracht van kwetsbaarheid, hoe je door middel van oefeningen aan de slag kunt met compassie (van jezelf houden en jezelf accepteren),

Verslaafd aan liefde

Liefdesverslaving, een onderwerp wat mij al een tijdje fascineert. Het komt namelijk vaker voor dan je denkt. Dr. Alexandra Katehakis stelt dat je meer kans hebt op verslavingen wanneer je als kind een gebrek aan gezonde voorbeelden had in hoe je jezelf moet geruststellen. Je kunt verslaafd raken aan alcohol, drugs, seks maar ook aan liefde.

Verslavingsgedrag kan worden omschreven als naar iets buiten jezelf grijpen om een ongemakkelijk gevoel te sussen. Liefdesverslaving is eigenlijk een symptoom van gebrek aan eigenwaarde en niet in staat zijn jezelf gerust te stellen. In Breakup Bootcamp gaat Amy Chan hier dieper op in, inclusief voorbeelden van clienten en zichzelf. Door de vele voorbeelden en doordat het geschreven is met eigen ervaringen is het een erg fijn boek om te lezen. Niet te saai of theoretisch. Door de voorbeelden kun je jezelf ook beter inleven en sla je informatie beter op.

Relatie met een narcist

Veel mensen die uit een relatie komen zullen over hun ex zeggen dat hij narcist is. Of hij het echt is of niet, het doet er niet eens toe. Weet je wat het beste antinarcistenmiddel is? Een sterk gevoel van eigenwaarde. Mensen die hun waarde niet van anderen laten afhangen en niet ‘bijzonder’ gevonden willen worden, zijn lastig te manipuleren door een narcist. Als je voor een narcist bent gevallen zul je verantwoordelijkheid moeten nemen voor de reden waarom je voor hem viel.

Op weg naar een gezonde relatie

Nadat je uitgebreid hebt gelezen over waar je gedrag vandaan komt en waarom het belangrijk is om van jezelf te leren houden en jezelf hebt geanalyseerd, kun je aan de slag met veranderen en werken naar een nieuwe toekomst. Een nieuwe jij.

Met tips en tricks leert Amy je werken aan jezelf. Als je alle stappen precies aan pakt zoals in het boek staat omschreven geloof ik dat je een gezonde relatie kunt opbouwen, waarin je uit gaat van je eigen kracht. Maar het klinkt heel makkelijk en dat gaat het zeker niet zijn. Je zult uit je comfortzone moeten stappen en dingen moeten doen die je niet gewend bent. En ook daar komen dan weer emoties bij kijken waarmee je anders moet omgaan, dat kan knap lastig zijn.

Het boek Breakup Bootcamp is dan ook geen boek wat je even leest en hup, klaar. Veranderd. Nee, zo werkt het niet. Het boek is een hele fijne basis welke je jaren als hulp kunt gebruiken om toe te werken naar een gelukkiger leven. Met of zonder relatie, maar vooral met liefde voor jezelf. Ik weet dan ook zeker dat ik nog vaak ga terugbladeren voor het boek en het ook zeker nogmaals in haar geheel ga lezen.

Op sommige vlakken houdt het zich redelijk oppervlakkig, maar verwijst het naar boeken die over onderwerpen meer diepgang zullen geven. Je kunt tenslotte niet ieder onderwerp tot in detail vertellen in een boek van 350 pagina’s. Maar de verwijzing naar boeken die dit wel bieden is erg fijn. Zelf heb zelfs al een aantal boeken waar naar verwezen wordt gelezen. ‘De kracht van kwetsbaarheid‘ van Brene Brown is bijvoorbeeld erg interessant, net als ‘Liefdesbang’ van Hannah Cuppen en ‘Houd me vast’ van Sue Johnson. En ik blijf fan van ‘Als hij maar gelukkig is‘ van Robin Norwood, waar ik eerder een review over schreef.

Bedankt voor het lezen. Heb je dit boek gelezen of ga je het lezen? Of heb je andere boekentips of vragen? Laat het me weten in een reactie onder deze blogpost. Geniet van je dag.